Przejdź do głównej zawartości

Anulowanie faktury zgodnie z prawem


Czasem zdarza się, że w natłoku obowiązków zachodzą pomyłki. Ryzyko popełnienia błędów nie tylko jest związane z przedmiotem sprzedaży ale także w prowadzonej dokumentacji. Co jeśli na fakturze wprowadzimy nie tego kontrahenta, co trzeba? Czy można anulować fakturę?




Kiedy korygować fakturę?


Jeśli faktura została wprowadzona w obieg, niestety nie da się takiego dokumentu anulować. Takie pomyłki zazwyczaj poprawia się fakturą korygującą lub notą korygującą. Dotyczy to takich sytuacji jak np. zmiana danych nabywcy, modyfikacja cen, kwot czy stawek podatku. Prawo do sporządzenia faktury korygującej leży po stronie sprzedawcy. Natomiast notę korygującą może wystawić tylko nabywca, ale nie może on zmieniać notą żadnych stawek podatku ani kwot.
W przypadku pomyłki na fakturze, kiedy dokument nie został jeszcze przekazany kontrahentowi ani żadnemu innemu podmiotowi, wówczas można rozważyć jej anulowanie. W ustawie o Vat nie ma jednak pojęcia anulowanie, ani nie jest zdefiniowane w żadnym innym akcie prawnym. Jest jednak powszechnie stosowane i uznawane przez organy skarbowe. Inna sytuacja, w której można zdecydować się na anulowanie dokumentu, jest brak transakcji.
Podsumowując, fakturę można anulować gdy:
transakcja nie doszła do skutku
faktura nie trafiła do obiegu księgowego


Kiedy anulować fakturę?
Faktura nie trafia do obiegu księgowego i można ją anulować, gdy:
  • podczas sprzedaży wysyłkowej za pobraniem kupujący nie przyjmie towaru i wróci on do nadawcy
  • przed drukowaniem faktury z programu do wystawiania faktur, ale po zauważeniu błędu
  • przed mailową wysyłką faktury w programie do wystawiania faktur, ale po zauważeniu błędu
  • gdy faktura VAT została wystawiona na podstawie zamówienia, ale nabywca rezygnuje zanim zostanie ono wysłane




Jak poprawnie anulować fakturę?
Żadne przepisy nie podają procedury anulowania faktury. Przedsiębiorca musi to zrobić zgodnie ze swoimi przekonaniami. Jednak musi pamiętać, że numerowanie dokumentów sprzedażowych powinno być chronologiczna i nie może być braków czy luk w numerach.

Aby poprawnie anulować fakturę sporządzoną ręcznie należy:
  • przekreślić obie wersje anulowanej faktury (oryginał i kopię),
  • dołączyć opis mówiący o tym, że dokument został anulowany wraz z datą oraz podpisem osoby uprawnionej do wystawiania faktur,
  • podać powód anulowania faktury.


Aby poprawnie anulować fakturę sporządzoną w programie do fakturowania należy:
  • za pomocą odpowiedniej ikony usunąć wybrany dokument
  • w miejscu usuniętego dokumentu ponownie sporządzić nową fakturę







Komentarze

Prześlij komentarz

nie akceptujemy spamu

Popularne posty z tego bloga

Czy zdecydować się na VAT?

Podatek dochodowy jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych jak i prawnych. Inaczej jest z VAT-em. VAT dotyczy jedynie osób prowadzących działalność gospodarczą. W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma możliwość wyboru – być czy nie być VAT-owcem. Co w ogóle oznacza skrót? Jest to skrót od angielskiego wyrażenia Value Added Tax, czyli podatek od wartości dodanej, rozumianej jako zarobek, czyli marża w przypadku sprzedaży towarów lub wartość usługi. Jest to natychmiastowa i bezpośrednia danina od sprzedaży. Mimo, że to przedsiębiorca odprowadza vat do skarbu państwa, to płatnikiem całego podatku jest sam konsument. Jaki jest schemat działania podatku VAT? Jeżeli dany podmiot jest płatnikiem podatku VAT, wówczas do każdej sprzedaży dodaje wartość podatku należnego do urzędu skarbowego. Każdy rodzaj transakcji posiada odpowiednią stawkę, które są określone w ustawie. Niedozwolone jest stosowanie niższej niż przewidziana stawka podatku. Z drugiej strony przy zaku

Przejęcie klienta w biurze rachunkowym

Fundacja bądź stowarzyszenie chce przenieść księgowość do nowego biura od początku roku. Poprzednie biuro rachunkowe robi problemy z wydaniem dokumentów za poprzednie lata, nie przekazuje też planu kont ani polityki rachunkowości. W bieżącym roku nie wykonano żadnego księgowania, a już kończy się pierwsze półrocze. Co można zrobić w takiej sytuacji? Po co zmieniać księgową? Jeżeli przedsiębiorca  ma podejrzenie, że jego obecne biuro rachunkowe prowadzi nierzetelnie księgowość lub ma problem z uzyskaniem informacji dotyczących stanu finansowego firmy albo brakuje zaangażowania pracownikom biura w optymalizację przychodów i doradztwa, najwyższy czas na zmianę.  Co więcej właściciel ma prawo zapoznawać się na bieżąco z dokumentacją i wynikami finansowymi. Jeśli napotyka na opór z drugiej strony, nie warto dłużej współpracować z tym biurem, gdyż nieobowiązkowy partner naraża biznes na straty i niepotrzebne kary w przypadku kontroli. Najlepszy czas na zmianę? Niewątpliwi

Potwierdzenie korekty - najważniejsze informacje

Zdarza się, że w dokumentach potwierdzających dokonanie transakcji odkryje się błąd, nabywca otrzyma rabat od kontrahenta albo dojdzie do reklamacji. Taką sytuację rzeczywistą należy skorygować w dokumentach za pomocą faktury korygującej. Korekta sporządzona i co dalej? Każda ze stron musi posiadać te same dane, w związku z tym po wystawieniu korekty należy przekazać ją kontrahentowi. Kiedy wymagane jest potwierdzenie? Kiedy dokument obniża podstawę opodatkowania i wysokość podatku należnego, wówczas przepisy nakazują posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej . Aby podatnik mógł zaksięgować daną fakturę, musi spełnić warunek z art. 29a, ust. 13 ustawy o VAT, który mówi "obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usł