Czasem
zdarza się, że w natłoku obowiązków zachodzą pomyłki. Ryzyko
popełnienia błędów nie tylko jest związane z przedmiotem
sprzedaży ale także w prowadzonej dokumentacji. Co jeśli na
fakturze wprowadzimy nie tego kontrahenta, co trzeba? Czy można
anulować fakturę?
Kiedy
korygować fakturę?
Jeśli
faktura została wprowadzona w obieg, niestety nie da się takiego
dokumentu anulować. Takie pomyłki zazwyczaj poprawia się fakturą
korygującą lub notą korygującą. Dotyczy to takich sytuacji jak
np. zmiana danych nabywcy, modyfikacja cen, kwot czy stawek podatku.
Prawo do sporządzenia faktury korygującej leży po stronie
sprzedawcy. Natomiast notę korygującą może wystawić tylko
nabywca, ale nie może on zmieniać notą żadnych stawek podatku ani
kwot.
W
przypadku pomyłki na fakturze, kiedy dokument nie został jeszcze
przekazany kontrahentowi ani żadnemu innemu podmiotowi, wówczas
można rozważyć jej anulowanie. W ustawie o Vat nie ma jednak
pojęcia anulowanie, ani nie jest zdefiniowane w żadnym innym akcie
prawnym. Jest jednak powszechnie stosowane i uznawane przez organy
skarbowe. Inna sytuacja, w której można zdecydować się na
anulowanie dokumentu, jest brak transakcji.
Podsumowując,
fakturę można anulować gdy:
transakcja
nie doszła do skutku
faktura
nie trafiła do obiegu księgowego
Kiedy
anulować fakturę?
Faktura
nie trafia do obiegu księgowego i można ją anulować, gdy:
-
podczas sprzedaży wysyłkowej za pobraniem kupujący nie przyjmie towaru i wróci on do nadawcy
-
przed drukowaniem faktury z programu do wystawiania faktur, ale po zauważeniu błędu
-
przed mailową wysyłką faktury w programie do wystawiania faktur, ale po zauważeniu błędu
-
gdy faktura VAT została wystawiona na podstawie zamówienia, ale nabywca rezygnuje zanim zostanie ono wysłane
Jak
poprawnie anulować fakturę?
Żadne
przepisy nie podają procedury anulowania faktury. Przedsiębiorca
musi to zrobić zgodnie ze swoimi przekonaniami. Jednak musi
pamiętać, że numerowanie dokumentów sprzedażowych powinno być
chronologiczna i nie może być braków czy luk w numerach.
Aby
poprawnie anulować fakturę sporządzoną ręcznie należy:
-
przekreślić obie wersje anulowanej faktury (oryginał i kopię),
-
dołączyć opis mówiący o tym, że dokument został anulowany wraz z datą oraz podpisem osoby uprawnionej do wystawiania faktur,
-
podać powód anulowania faktury.
Aby
poprawnie anulować fakturę sporządzoną w programie do fakturowania należy:
-
za pomocą odpowiedniej ikony usunąć wybrany dokument
-
w miejscu usuniętego dokumentu ponownie sporządzić nową fakturę
Witam
OdpowiedzUsuń