Niedawno opublikowano projekt nowej ustawy o PIT, w którym wydatki na utrzymaniem firmowego samochodu osobowego nie będą już mogły być w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Wraz z 1 stycznia 2019 roku jedynie 75% kwoty z faktury zakupowej będzie uznawana za koszt uzyskania przychodu, a w niektórych przypadkach jedynie 20% tej kwoty.
Jak obecnie wygląda rozlicznie kosztów od strony podatku dochodowego?
Jeżeli samochód osobowy jest wprowadzony do środków trwałych firmy, to obecnie wszystkie wydatki na niego poniesione, związane z jego użytkowaniem można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Są to między innymi płatności na przegląd i serwis samochodu, wymianę olejów i płynów eksploatacyjnych, filtrów, koszty napraw i remontów, a także przeglądy techniczne.
W przypadku przedsiębiorców, którzy wykorzystują własny samochód osobowy do działalności gospodarczej, ale nie wprowadzają go do ewidencji środków trwałych albo udostępniają na podstawie umowy cywilnoprawnej, sytuacja wygląda nieco inaczej. Wszystkie wydatki dotyczące tego pojazdu w przedsiębiorstwie muszą być rozliczane na podstawie tzw. “kilometrówki”, czyli ewidencji przebiegu pojazdu. W koszty uzyskania przychodu ujmuje się kwoty do wysokości limitu wynikającego z prowadzonej ewidencji, mnożąc liczbę "służbowo" przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu.
Jak obecnie wygląda rozlicznie kosztów w VAT?
Wydatki eksploatacyjne dotyczące zakupu części eksploatacyjnych samochodu firmowego, napraw, serwisowania czy paliwa są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Jednak w przypadku podatku VAT możliwe jest jedynie odliczenie połowy kwoty podatku wskazanej na fakturze.
Całość podatku można odliczyć jedynie wtedy, gdy przedsiębiorca złoży oświadczenie w urzędzie skarbowym, że auto jest wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, a po drugie będzie prowadził szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu zawierającą:
• daty i cel wyjazdu,
• opis trasy (skąd - dokąd),
• stan licznika,
• liczbę przejechanych kilometrów,
• imię i nazwisko kierowcy.
Rozlicznie kosztów w dochodowym w projekcie ustawy
Od kilku lat w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje inny sposób rozliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z firmowym samochodem osobowym. Dla tego typu kosztów, odlicza się połowę VAT, gdy samochód jest używany do celów mieszanych lub 100% po spełnieniu określonych warunków. W kwestii podatku dochodowego do tej pory nie było takich regulacji. Od nowego roku może pojawić się nowy zapis w art. 23 ust. 1 pkt. 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (oraz zmiana art. 16 ust. 1 pkt 51 CIT).
„46) poniesione wydatki z tytułu kosztów używania, stanowiącego własność podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, samochodu osobowego niebędącego składnikiem majątku, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, oraz składki na ubezpieczenie takiego samochodu; te wydatki i składki w wysokości 20% stanowią jednak koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że samochód ten jest wykorzystywany również do celów związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika;”,
po pkt 46 dodaje się pkt 46a w brzmieniu:
„46a) 75% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego, innego niż określony w pkt 46, na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika;”,
Co z kilometrówką?
Wraz ze styczniem 2019 roku kilometrówka w obecnej postaci przestaje funkcjonować w działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy, którzy obecnie prowadzą ewidencję przebiegu pojazdów i nie wpiszą wykorzystywanego samochodu do środków trwałych, będą mogli zaliczyć w koszty uzyskania przychodów jedynie 20% wydatków poniesionych na jego utrzymanie. Kiedy samochód zostanie wpisany do ewidencji ŚT, wówczas będzie mógł zaliczyć do kosztów już 75% tych wydatków.
Komentarze
Prześlij komentarz
nie akceptujemy spamu