Przejdź do głównej zawartości

Jakie obowiązki ma przedsiębiorca podczas zawieszenia działalności gospodarczej?



Jeżeli przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników na umowy o pracę, to na podstawie ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej ma prawo do zawieszenia działalności gospodarczej. Takiej decyzji nie trzeba uzasadniać ani czekać za zgodę organów. Zawieszenie należy zgłosić jedynie poprzez wypełnienie wniosku CEIDG-1 i jego długość można ustalić okres od 30 dni do 24 miesięcy. Przez ten czas przedsiębiorca nie może osiągać przychodów z zawieszonej działalności gospodarczej.
Kiedy już zdecydujemy się na zwieszenie działalności, musimy być świadomi, że nie zostajemy zwolnieni z niektórych obowiązków. O czym pamiętać?

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy w okresie zawieszenia działalności

W okresie zawieszenia dany podmiot ma prawo:
    • wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów
    • przyjmować należności
    • zbywać własne środki trwałe i wyposażenie
    • uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych
    • wykonywać wszelkie obowiązki wynikające z przepisów prawa
    • osiągać przychody finansowe z działalności prowadzonej przed zawieszeniem
    • udostępnić niezbędną dokumentację na czas kontroli organów państwowych

Obowiązki podczas zawieszenia działalności gospodarczej:
    • regulowanie zobowiązań, które powstały przed datą zawieszenia działalności
    • uczestniczenie w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych
    • poddanie się kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą
    • wykonywania wszelkich obowiązków nakazanych przepisami prawa
    • powiadomienie o wznowieniu działalności

Przesyłanie JPK_VAT

Jeśli przedsiębiorca nie wprowadza pozycji do ewidencji VAT, nie ma on obowiązku przesyłania JPK_VAT za okresy zawieszenia.
Zwolnienie ze składania deklaracji VAT i jednocześnie przekazywania pliku JPK_VAT nie dotyczy:
    •  podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów
    •  podatników importujących usługi lub kupujących towary – w zakresie których są podatnikami
    •  okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego
    •  okresów rozliczeniowych, za które podatnik ma obowiązek rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które ma obowiązek skorygować podatek naliczony.

Korzyści zawieszenia działalności

W okresie zawieszenia działalności, przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku opłacania składek społecznych i zdrowotnych ZUS, przekazywania zaliczek na podatek dochodowy, jak też składania deklaracji.

Wady zawieszenia działalności


    1. Jak wynika z o PIT, podatnik może obniżyć dochód w danym roku podatkowym o odpowiednią część poniesionej straty w kolejno następujących po sobie pięciu latach podatkowych. Zawieszenie działalności nie wydłuża tego okresu.
    2. Nowi przedsiębiorcy mogą skorzystać z przywileju obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 24 miesięcy kalendarzowych. Możliwość  korzystania ze składek preferencyjnych skraca się o okres zawieszenia.
    3. Przez cały okres zawieszenia działalności przedsiębiorca ma obowiązek płacić podatek od nieruchomości według stawek właściwych dla działalności gospodarczej.

Wznowienie prowadzenia działalności gospodarczej

Przedsiębiorca może w dowolnym momencie wznowić prowadzenie działalności gospodarczej. Wystarczy, że złoży stosowny wniosek do odpowiedniego organu rejestrowego. Jeżeli przedsiębiorca spóźni się ze wznowieniem działalności przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia, to zawieszony wpis dotyczący tej działalności może zostać automatycznie wykreślony.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy zdecydować się na VAT?

Podatek dochodowy jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych jak i prawnych. Inaczej jest z VAT-em. VAT dotyczy jedynie osób prowadzących działalność gospodarczą. W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma możliwość wyboru – być czy nie być VAT-owcem. Co w ogóle oznacza skrót? Jest to skrót od angielskiego wyrażenia Value Added Tax, czyli podatek od wartości dodanej, rozumianej jako zarobek, czyli marża w przypadku sprzedaży towarów lub wartość usługi. Jest to natychmiastowa i bezpośrednia danina od sprzedaży. Mimo, że to przedsiębiorca odprowadza vat do skarbu państwa, to płatnikiem całego podatku jest sam konsument. Jaki jest schemat działania podatku VAT? Jeżeli dany podmiot jest płatnikiem podatku VAT, wówczas do każdej sprzedaży dodaje wartość podatku należnego do urzędu skarbowego. Każdy rodzaj transakcji posiada odpowiednią stawkę, które są określone w ustawie. Niedozwolone jest stosowanie niższej niż przewidziana stawka podatku. Z drugiej strony przy zaku

Potwierdzenie korekty - najważniejsze informacje

Zdarza się, że w dokumentach potwierdzających dokonanie transakcji odkryje się błąd, nabywca otrzyma rabat od kontrahenta albo dojdzie do reklamacji. Taką sytuację rzeczywistą należy skorygować w dokumentach za pomocą faktury korygującej. Korekta sporządzona i co dalej? Każda ze stron musi posiadać te same dane, w związku z tym po wystawieniu korekty należy przekazać ją kontrahentowi. Kiedy wymagane jest potwierdzenie? Kiedy dokument obniża podstawę opodatkowania i wysokość podatku należnego, wówczas przepisy nakazują posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej . Aby podatnik mógł zaksięgować daną fakturę, musi spełnić warunek z art. 29a, ust. 13 ustawy o VAT, który mówi "obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usł

Anulowanie faktury zgodnie z prawem

Czasem zdarza się, że w natłoku obowiązków zachodzą pomyłki. Ryzyko popełnienia błędów nie tylko jest związane z przedmiotem sprzedaży ale także w prowadzonej dokumentacji. Co jeśli na fakturze wprowadzimy nie tego kontrahenta, co trzeba? Czy można anulować fakturę? Kiedy korygować fakturę? Jeśli faktura została wprowadzona w obieg, niestety nie da się takiego dokumentu anulować. Takie pomyłki zazwyczaj poprawia się fakturą korygującą lub notą korygującą. Dotyczy to takich sytuacji jak np. zmiana danych nabywcy, modyfikacja cen, kwot czy stawek podatku. Prawo do sporządzenia faktury korygującej leży po stronie sprzedawcy. Natomiast notę korygującą może wystawić tylko nabywca, ale nie może on zmieniać notą żadnych stawek podatku ani kwot. W przypadku pomyłki na fakturze, kiedy dokument nie został jeszcze przekazany kontrahentowi ani żadnemu innemu podmiotowi, wówczas można rozważyć jej anulowanie. W ustawie o Vat nie ma jednak pojęcia anulowanie, ani nie jest zdefin