Przejdź do głównej zawartości

Jakie obowiązki ma przedsiębiorca podczas zawieszenia działalności gospodarczej?



Jeżeli przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników na umowy o pracę, to na podstawie ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej ma prawo do zawieszenia działalności gospodarczej. Takiej decyzji nie trzeba uzasadniać ani czekać za zgodę organów. Zawieszenie należy zgłosić jedynie poprzez wypełnienie wniosku CEIDG-1 i jego długość można ustalić okres od 30 dni do 24 miesięcy. Przez ten czas przedsiębiorca nie może osiągać przychodów z zawieszonej działalności gospodarczej.
Kiedy już zdecydujemy się na zwieszenie działalności, musimy być świadomi, że nie zostajemy zwolnieni z niektórych obowiązków. O czym pamiętać?

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy w okresie zawieszenia działalności

W okresie zawieszenia dany podmiot ma prawo:
    • wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów
    • przyjmować należności
    • zbywać własne środki trwałe i wyposażenie
    • uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych
    • wykonywać wszelkie obowiązki wynikające z przepisów prawa
    • osiągać przychody finansowe z działalności prowadzonej przed zawieszeniem
    • udostępnić niezbędną dokumentację na czas kontroli organów państwowych

Obowiązki podczas zawieszenia działalności gospodarczej:
    • regulowanie zobowiązań, które powstały przed datą zawieszenia działalności
    • uczestniczenie w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych
    • poddanie się kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą
    • wykonywania wszelkich obowiązków nakazanych przepisami prawa
    • powiadomienie o wznowieniu działalności

Przesyłanie JPK_VAT

Jeśli przedsiębiorca nie wprowadza pozycji do ewidencji VAT, nie ma on obowiązku przesyłania JPK_VAT za okresy zawieszenia.
Zwolnienie ze składania deklaracji VAT i jednocześnie przekazywania pliku JPK_VAT nie dotyczy:
    •  podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów
    •  podatników importujących usługi lub kupujących towary – w zakresie których są podatnikami
    •  okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego
    •  okresów rozliczeniowych, za które podatnik ma obowiązek rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które ma obowiązek skorygować podatek naliczony.

Korzyści zawieszenia działalności

W okresie zawieszenia działalności, przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku opłacania składek społecznych i zdrowotnych ZUS, przekazywania zaliczek na podatek dochodowy, jak też składania deklaracji.

Wady zawieszenia działalności


    1. Jak wynika z o PIT, podatnik może obniżyć dochód w danym roku podatkowym o odpowiednią część poniesionej straty w kolejno następujących po sobie pięciu latach podatkowych. Zawieszenie działalności nie wydłuża tego okresu.
    2. Nowi przedsiębiorcy mogą skorzystać z przywileju obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 24 miesięcy kalendarzowych. Możliwość  korzystania ze składek preferencyjnych skraca się o okres zawieszenia.
    3. Przez cały okres zawieszenia działalności przedsiębiorca ma obowiązek płacić podatek od nieruchomości według stawek właściwych dla działalności gospodarczej.

Wznowienie prowadzenia działalności gospodarczej

Przedsiębiorca może w dowolnym momencie wznowić prowadzenie działalności gospodarczej. Wystarczy, że złoży stosowny wniosek do odpowiedniego organu rejestrowego. Jeżeli przedsiębiorca spóźni się ze wznowieniem działalności przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia, to zawieszony wpis dotyczący tej działalności może zostać automatycznie wykreślony.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy zdecydować się na VAT?

Podatek dochodowy jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych jak i prawnych. Inaczej jest z VAT-em. VAT dotyczy jedynie osób prowadzących działalność gospodarczą. W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma możliwość wyboru – być czy nie być VAT-owcem. Co w ogóle oznacza skrót? Jest to skrót od angielskiego wyrażenia Value Added Tax, czyli podatek od wartości dodanej, rozumianej jako zarobek, czyli marża w przypadku sprzedaży towarów lub wartość usługi. Jest to natychmiastowa i bezpośrednia danina od sprzedaży. Mimo, że to przedsiębiorca odprowadza vat do skarbu państwa, to płatnikiem całego podatku jest sam konsument. Jaki jest schemat działania podatku VAT? Jeżeli dany podmiot jest płatnikiem podatku VAT, wówczas do każdej sprzedaży dodaje wartość podatku należnego do urzędu skarbowego. Każdy rodzaj transakcji posiada odpowiednią stawkę, które są określone w ustawie. Niedozwolone jest stosowanie niższej niż przewidziana stawka podatku. Z drugiej strony przy zaku

Przejęcie klienta w biurze rachunkowym

Fundacja bądź stowarzyszenie chce przenieść księgowość do nowego biura od początku roku. Poprzednie biuro rachunkowe robi problemy z wydaniem dokumentów za poprzednie lata, nie przekazuje też planu kont ani polityki rachunkowości. W bieżącym roku nie wykonano żadnego księgowania, a już kończy się pierwsze półrocze. Co można zrobić w takiej sytuacji? Po co zmieniać księgową? Jeżeli przedsiębiorca  ma podejrzenie, że jego obecne biuro rachunkowe prowadzi nierzetelnie księgowość lub ma problem z uzyskaniem informacji dotyczących stanu finansowego firmy albo brakuje zaangażowania pracownikom biura w optymalizację przychodów i doradztwa, najwyższy czas na zmianę.  Co więcej właściciel ma prawo zapoznawać się na bieżąco z dokumentacją i wynikami finansowymi. Jeśli napotyka na opór z drugiej strony, nie warto dłużej współpracować z tym biurem, gdyż nieobowiązkowy partner naraża biznes na straty i niepotrzebne kary w przypadku kontroli. Najlepszy czas na zmianę? Niewątpliwi

Czy proforma jest podstawą zapisu księgowego?

Przedsiębiorca od każdej sprzedaży ma obowiązek naliczyć podatek VAT, na podstawie dokumentu sprzedaży. Pomimo że ustawa o vat wymienia dane, które powinna zawierać faktura, to wątpliwości wywołuje otrzymanie dokumentu niebędącego fakturą a posiadający wszelkie ustawowe elementy. Co to jest faktura pro-forma? Faktura pro-forma w znacznym stopniu przypomina zwykłą fakturę. Zawiera podobną treść, a poza tym różni się nazwą. Najczęściej stosuje się wyrażenie „pro-forma”. W ustawie o VAT ani w innych pomocniczych rozporządzeniach nie występuje definicja tego typu dokumentu, więc nie ma określonych elementów. Faktura pro-forma ma charakter informacyjny i określa jedynie szczegółowe dane dotyczące transakcji oraz kwotę przyszłej należności. Pełni funkcję wezwania do zapłaty, zaprezentowania oferty handlowej czy też propozycji ostatecznej faktury. Nie jest więc dokumentem księgowym, bo nie dokumentuje żadnego zdarzenia gospodarczego. W związku z tym