Przejdź do głównej zawartości

Wydatki na pracownika a skutki podatkowe

Pracownicy otrzymują od swoich pracodawców nie tylko wynagrodzenie pieniężne. Coraz bardziej popularne stają się różnego typu świadczenia, a także udostępnianie sprzętu służbowego do celów prywatnych a nawet korzystanie z samochodów firmowych do wyjazdów rodzinnych.

Zdaniem organów państwowych zatrudniony w takim przypadku uzyskuje przychód, który należy odpowiednio oskładkować i opodatkować. Ale nie w każdym przypadku.



Możliwość korzystania z samochodu służbowego



Jeżeli pracownik wykorzystuje samochód należący do pracodawcy, ale jedynie w celach służbowych, wówczas nie mamy do czynienia z powstaniem przychodu ze stosunku pracy. Ale już samo udostępnienie przez pracodawcę samochodu do dyspozycji pracownika na cele prywatne jest korzyścią. Nawet w przypadku, gdy samochód stał a pracownik w ogóle z niego nie korzystał. Jeżeli w przedsiębiorstwie pozwolono pracownikom na użytkowanie służbowych samochodów do celów prywatnych, a ci mogą z nich korzystać bez ograniczeń, to uzyskują w ten sposób nieodpłatny przychód związany ze stosunkiem pracy. Nie ważne jest tutaj sposób pozwolenia, może to wynikać z regulaminu, czy z umowy użyczenia.
Firma może posiadać pojazdy własnościowe, może użytkować samochody na podstawie umowy leasingu lub na podstawie umowy najmu. Jeżeli udostępnia je pracownikom do celów prywatnych, wówczas pracownikowi należy naliczyć podatek.


Aby ustalić wysokość przychodu i obliczyć z tego wysokość daniny na rzecz państwa, należy przyjąć ceny:
  • stosowane przez przedsiębiorstwa zajmujące się wypożyczaniem samochodów takiej samej marki, którego używa pracownik
  • stosowane przez przedsiębiorców świadczących usługi najmu samochodu takiej samej marki, którego użyczono pracownikowi
  • raty leasingu za samochód, z którego korzysta firma na podstawie umowy leasingu, zwiększoną o wszystkie koszty eksploatacji tego pojazdu, jak np. paliwo, OC, przegląd stanu technicznego.
Jeżeli to właśnie firma ponosi wydatki korzystania przez jej pracownika z samochodu służbowego do celów prywatnych, to nie może ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Nie są to zakupy związane z uzyskaniem przez firmę przychodu, a jedynie prywatny użytek pracownika niezwiązany z firmą. Firma nie może też zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oddanych do nieodpłatnego używania za te miesiące.


Wynajem mieszkania dla pracowników



Pracownicy, którzy podejmują prace poza siedzibą firmy, często otrzymują do dyspozycji od pracodawcy mieszkanie albo hotel.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 19 updof zwolniona od podatku jest wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 500 zł, z zastrzeżeniem kwoty otrzymywanej przez pracowników z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie.
Powyższe zwolnienie ma zastosowanie tylko do pracowników, których miejsce zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie korzysta z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 22 ust. 2 pkt 3 i 4.

Jeżeli bezpłatnie udostępnione mieszkanie jest przeznaczone dla jednego pracownika, to takie świadczenie nie jest objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych. W takiej sytuacji równowartość świadczenia należy doliczyć do przychodów pracownika ze stosunku pracy. Kiedy mieszkanie jest udostępnione więcej niż jednemu pracownikowi, w pierwszej kolejności należy ustalić jednostkową wartość tego świadczenia.


Wydatki wiązane z najmem mieszkania służbowego, będą stanowić koszty uzyskania przychodów pracodawcy.


Zakup ubrań służbowych



Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca ma obowiązek zapewnić odzież roboczą swoim pracownikom, w przypadkach:
  • jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu
  • ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jeśli pracodawca został zobligowany przez prawo do udostępnienia pracownikowi ubrań służbowych i pracownik otrzymuje takie świadczenie bezpłatnie, to nie stanowi to dla niego korzyści ze stosunku pracy.
Co więcej, wydatki zakładu pracy na pracownika związane z zakupem ubrań i obuwia można bez problemu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


Inaczej się ma sprawa, jeżeli obowiązek zapewnienia ubrań nie wynika z przepisów prawa. W takich przypadkach stosuje się zasady ogólne, czyli powiązanie wydatku na pracownika z osiągnięciem przychodu. W przypadku odzieży, powinna zawierać elementy, które powodują, że utraciła ona charakter osobisty.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy zdecydować się na VAT?

Podatek dochodowy jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych jak i prawnych. Inaczej jest z VAT-em. VAT dotyczy jedynie osób prowadzących działalność gospodarczą. W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma możliwość wyboru – być czy nie być VAT-owcem. Co w ogóle oznacza skrót? Jest to skrót od angielskiego wyrażenia Value Added Tax, czyli podatek od wartości dodanej, rozumianej jako zarobek, czyli marża w przypadku sprzedaży towarów lub wartość usługi. Jest to natychmiastowa i bezpośrednia danina od sprzedaży. Mimo, że to przedsiębiorca odprowadza vat do skarbu państwa, to płatnikiem całego podatku jest sam konsument. Jaki jest schemat działania podatku VAT? Jeżeli dany podmiot jest płatnikiem podatku VAT, wówczas do każdej sprzedaży dodaje wartość podatku należnego do urzędu skarbowego. Każdy rodzaj transakcji posiada odpowiednią stawkę, które są określone w ustawie. Niedozwolone jest stosowanie niższej niż przewidziana stawka podatku. Z drugiej strony przy zaku

Potwierdzenie korekty - najważniejsze informacje

Zdarza się, że w dokumentach potwierdzających dokonanie transakcji odkryje się błąd, nabywca otrzyma rabat od kontrahenta albo dojdzie do reklamacji. Taką sytuację rzeczywistą należy skorygować w dokumentach za pomocą faktury korygującej. Korekta sporządzona i co dalej? Każda ze stron musi posiadać te same dane, w związku z tym po wystawieniu korekty należy przekazać ją kontrahentowi. Kiedy wymagane jest potwierdzenie? Kiedy dokument obniża podstawę opodatkowania i wysokość podatku należnego, wówczas przepisy nakazują posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej . Aby podatnik mógł zaksięgować daną fakturę, musi spełnić warunek z art. 29a, ust. 13 ustawy o VAT, który mówi "obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usł

Anulowanie faktury zgodnie z prawem

Czasem zdarza się, że w natłoku obowiązków zachodzą pomyłki. Ryzyko popełnienia błędów nie tylko jest związane z przedmiotem sprzedaży ale także w prowadzonej dokumentacji. Co jeśli na fakturze wprowadzimy nie tego kontrahenta, co trzeba? Czy można anulować fakturę? Kiedy korygować fakturę? Jeśli faktura została wprowadzona w obieg, niestety nie da się takiego dokumentu anulować. Takie pomyłki zazwyczaj poprawia się fakturą korygującą lub notą korygującą. Dotyczy to takich sytuacji jak np. zmiana danych nabywcy, modyfikacja cen, kwot czy stawek podatku. Prawo do sporządzenia faktury korygującej leży po stronie sprzedawcy. Natomiast notę korygującą może wystawić tylko nabywca, ale nie może on zmieniać notą żadnych stawek podatku ani kwot. W przypadku pomyłki na fakturze, kiedy dokument nie został jeszcze przekazany kontrahentowi ani żadnemu innemu podmiotowi, wówczas można rozważyć jej anulowanie. W ustawie o Vat nie ma jednak pojęcia anulowanie, ani nie jest zdefin