Przejdź do głównej zawartości

Przejęcie klienta w biurze rachunkowym


Fundacja bądź stowarzyszenie chce przenieść księgowość do nowego biura od początku roku. Poprzednie biuro rachunkowe robi problemy z wydaniem dokumentów za poprzednie lata, nie przekazuje też planu kont ani polityki rachunkowości. W bieżącym roku nie wykonano żadnego księgowania, a już kończy się pierwsze półrocze. Co można zrobić w takiej sytuacji?



Po co zmieniać księgową?


Jeżeli przedsiębiorca  ma podejrzenie, że jego obecne biuro rachunkowe prowadzi nierzetelnie księgowość lub ma problem z uzyskaniem informacji dotyczących stanu finansowego firmy albo brakuje zaangażowania pracownikom biura w optymalizację przychodów i doradztwa, najwyższy czas na zmianę.  Co więcej właściciel ma prawo zapoznawać się na bieżąco z dokumentacją i wynikami finansowymi. Jeśli napotyka na opór z drugiej strony, nie warto dłużej współpracować z tym biurem, gdyż nieobowiązkowy partner naraża biznes na straty i niepotrzebne kary w przypadku kontroli.


Najlepszy czas na zmianę?

Niewątpliwie najlepszym czasem na zmianę biura rachunkowego jest koniec okresu rozliczeniowego. Trzeba się liczyć z tym, że nowi księgowi potrzebują kilka dni, by zapoznać się z dokumentacją, sposobem prowadzenia księgowości, wprowadzenie zmian i aktualizacji polityki rachunkowości. Innymi słowy, by dostosować dokumenty pod własne praktyki. Dobre biuro rachunkowe powinno także przeprowadzić kontrolę w dokumentacji za poprzednie okresy rozliczeniowe i nanieść odpowiednie korekty. Przedsiębiorca powinien natomiast zadbać o odwołanie pełnomocnictw oraz o powiadomić Urząd Skarbowy o zmianie biura rachunkowego i miejscu przechowywania dokumentów na formularzu CEiDG.





Przekazanie dokumentacji


Biuro rachunkowe musi zwrócić oryginały wszystkich przekazanych dokumentów przez przedsiębiorcę, czyli:
  • faktury
  • rachunki
  • umowy
  • potwierdzenia zapłaty należności
  • wyciągi bankowe
  • wszystkie inne przekazane dokumenty

Biuro rachunkowe obowiązkowo przekazuje też wszystkie sporządzone w imieniu przedsiębiorcy dokumentów,  w szczególności:

  • księgi podatkowe
  • rejestry zakupu i sprzedaży
  • ewidencję faktur kosztowych i sprzedażowych
  • ewidencję środków trwałych oraz WNiP
  • ewidencję wyposażenia,
  • deklaracje rozliczeniowe  z ZUS
  • deklaracje podatkowe z US
  • dokumentację kadrową i płacową
  • ewidencję przebiegu pojazdów
  • inne ewidencje i dokumenty

Niektóre firmy nie robią problemu i przekazują wszystkie dokumenty następcy. Co w przypadku kiedy biuro nie chce wydać dokumentacji za poprzednie lata? Dokumenty są własnością firmy, nie mogą być przetrzymywane bezprawnie przez żadne biuro rachunkowe. Nawet jeśli umowa ma taki zapis że nie zostaną one wydane bez uregulowania należności to jest to nieważne. 
Wszystkie wydruki natomiast są własnością biura, nawet dzienniki jeśli biuro ma taką adnotację w umowie. Wiadomo, że bez obrotówki czy dzienników ciężko stwierdzić co znajduje się w księgach. Jednak w ustawie jest zapis, że księgi muszą być wydrukowane na koniec okresu. Wiec biuro rachunkowe powinno dać wydruki, choćby w pdfie.

Najlepszym wyjściem jest stworzyć nową politykę rachunkowości albo zaktualizować jeśli zostanie przekazana i plan kont. To jest sytuacja prawie idealna, ponieważ księgowi pracują swoim sposobem.

Jak przenieść salda jeśli zmienia się plan kont? 
Tu nie ma się nad czym zastanawiać. Jak przenosi się salda, to zmienia się tylko ewentualnie cyfrę i nazewnictwo. Wystarczy utworzyć nowy plan kont i dostosować do tego co było.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy zdecydować się na VAT?

Podatek dochodowy jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych jak i prawnych. Inaczej jest z VAT-em. VAT dotyczy jedynie osób prowadzących działalność gospodarczą. W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma możliwość wyboru – być czy nie być VAT-owcem. Co w ogóle oznacza skrót? Jest to skrót od angielskiego wyrażenia Value Added Tax, czyli podatek od wartości dodanej, rozumianej jako zarobek, czyli marża w przypadku sprzedaży towarów lub wartość usługi. Jest to natychmiastowa i bezpośrednia danina od sprzedaży. Mimo, że to przedsiębiorca odprowadza vat do skarbu państwa, to płatnikiem całego podatku jest sam konsument. Jaki jest schemat działania podatku VAT? Jeżeli dany podmiot jest płatnikiem podatku VAT, wówczas do każdej sprzedaży dodaje wartość podatku należnego do urzędu skarbowego. Każdy rodzaj transakcji posiada odpowiednią stawkę, które są określone w ustawie. Niedozwolone jest stosowanie niższej niż przewidziana stawka podatku. Z drugiej strony przy zaku

Potwierdzenie korekty - najważniejsze informacje

Zdarza się, że w dokumentach potwierdzających dokonanie transakcji odkryje się błąd, nabywca otrzyma rabat od kontrahenta albo dojdzie do reklamacji. Taką sytuację rzeczywistą należy skorygować w dokumentach za pomocą faktury korygującej. Korekta sporządzona i co dalej? Każda ze stron musi posiadać te same dane, w związku z tym po wystawieniu korekty należy przekazać ją kontrahentowi. Kiedy wymagane jest potwierdzenie? Kiedy dokument obniża podstawę opodatkowania i wysokość podatku należnego, wówczas przepisy nakazują posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej . Aby podatnik mógł zaksięgować daną fakturę, musi spełnić warunek z art. 29a, ust. 13 ustawy o VAT, który mówi "obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usł

Anulowanie faktury zgodnie z prawem

Czasem zdarza się, że w natłoku obowiązków zachodzą pomyłki. Ryzyko popełnienia błędów nie tylko jest związane z przedmiotem sprzedaży ale także w prowadzonej dokumentacji. Co jeśli na fakturze wprowadzimy nie tego kontrahenta, co trzeba? Czy można anulować fakturę? Kiedy korygować fakturę? Jeśli faktura została wprowadzona w obieg, niestety nie da się takiego dokumentu anulować. Takie pomyłki zazwyczaj poprawia się fakturą korygującą lub notą korygującą. Dotyczy to takich sytuacji jak np. zmiana danych nabywcy, modyfikacja cen, kwot czy stawek podatku. Prawo do sporządzenia faktury korygującej leży po stronie sprzedawcy. Natomiast notę korygującą może wystawić tylko nabywca, ale nie może on zmieniać notą żadnych stawek podatku ani kwot. W przypadku pomyłki na fakturze, kiedy dokument nie został jeszcze przekazany kontrahentowi ani żadnemu innemu podmiotowi, wówczas można rozważyć jej anulowanie. W ustawie o Vat nie ma jednak pojęcia anulowanie, ani nie jest zdefin