Przejdź do głównej zawartości

Samochód firmowy - rozliczanie kosztów



Niedawno opublikowano projekt nowej ustawy o PIT, w którym wydatki na utrzymaniem firmowego samochodu osobowego nie będą już mogły być w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Wraz z 1 stycznia 2019 roku jedynie 75% kwoty z faktury zakupowej będzie uznawana za koszt uzyskania przychodu, a w niektórych przypadkach jedynie 20% tej kwoty.

Jak obecnie wygląda rozlicznie kosztów od strony podatku dochodowego?

Jeżeli samochód osobowy jest wprowadzony do środków trwałych firmy, to obecnie wszystkie wydatki na niego poniesione, związane z jego użytkowaniem  można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Są to między innymi płatności na przegląd i serwis samochodu, wymianę olejów i płynów eksploatacyjnych, filtrów, koszty napraw i remontów, a także przeglądy techniczne.
W przypadku przedsiębiorców, którzy wykorzystują własny samochód osobowy do działalności gospodarczej, ale nie wprowadzają go do ewidencji środków trwałych albo udostępniają na podstawie umowy cywilnoprawnej, sytuacja wygląda nieco inaczej. Wszystkie wydatki dotyczące tego pojazdu w przedsiębiorstwie muszą być rozliczane na podstawie tzw. “kilometrówki”, czyli  ewidencji przebiegu pojazdu. W koszty uzyskania przychodu ujmuje się kwoty do wysokości limitu wynikającego z prowadzonej ewidencji, mnożąc liczbę "służbowo" przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu.

Jak obecnie wygląda rozlicznie kosztów w VAT?

Wydatki eksploatacyjne dotyczące zakupu części eksploatacyjnych samochodu firmowego, napraw, serwisowania czy paliwa są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Jednak w przypadku podatku VAT możliwe jest jedynie odliczenie połowy kwoty podatku wskazanej na fakturze.
Całość podatku można odliczyć jedynie wtedy, gdy przedsiębiorca złoży oświadczenie w urzędzie skarbowym, że auto jest wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, a po drugie będzie prowadził szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu zawierającą:
    • daty i cel wyjazdu,
    • opis trasy (skąd - dokąd),
    • stan licznika,
    • liczbę przejechanych kilometrów,
    • imię i nazwisko kierowcy.

Rozlicznie kosztów w dochodowym w projekcie ustawy

Od kilku lat w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje inny sposób rozliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z firmowym samochodem osobowym. Dla tego typu kosztów, odlicza się połowę VAT, gdy samochód jest używany do celów mieszanych lub 100% po spełnieniu określonych warunków. W kwestii podatku dochodowego do tej pory nie było takich regulacji. Od nowego roku może pojawić się nowy zapis w art. 23 ust. 1 pkt. 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (oraz zmiana art. 16 ust. 1 pkt 51 CIT).
„46) poniesione wydatki z tytułu kosztów używania, stanowiącego własność podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, samochodu osobowego niebędącego składnikiem majątku, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, oraz składki na ubezpieczenie takiego samochodu; te wydatki i składki w wysokości 20% stanowią jednak koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że samochód ten jest wykorzystywany również do celów związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika;”,
po pkt 46 dodaje się pkt 46a w brzmieniu:
„46a) 75% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego, innego niż określony w pkt 46, na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika;”,


Co z  kilometrówką?

Wraz ze styczniem 2019 roku kilometrówka w obecnej postaci przestaje funkcjonować w działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy, którzy obecnie prowadzą ewidencję przebiegu pojazdów i nie wpiszą wykorzystywanego samochodu do środków trwałych, będą mogli zaliczyć w koszty uzyskania przychodów jedynie 20% wydatków poniesionych na jego utrzymanie. Kiedy samochód zostanie wpisany do ewidencji ŚT, wówczas będzie mógł zaliczyć do kosztów już 75% tych wydatków.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności i faktura MPP

Do niedawna mechanizm podzielonej płatności był dobrowolną formą regulowania należności. Od 1 listopada 2019 roku stał się obowiązkowy w kilku branżach. Można powiedzieć, że pojawił się również nowy typ dokumentu - faktura MPP. Dokonanie płatności z pominięciem split payment może skutkować poważnymi sankcjami finansowymi i dla sprzedawcy i dla nabywcy. W związku z tym podczas każdej transakcji obydwie strony powinny wykazać się czujnością. Obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności Split payment to bezgotówkowa metodą regulowania zobowiązań za nabyty towar lub usługę. Płatności dokonuje się poprzez formularz bankowy - komunikat przelewu. Rozdziela on płatność z faktury na dwa rachunki bankowe - kwotę netto na rachunek rozliczeniowy, kwotę VAT na rachunek VAT. Aby transakcja była zrealizowana zgodnie z zasadą podzielonej płatności: musi zachodzić pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w obustronnie profesjonalnym obrocie gospodarczym (klientem musi być podmiot biznesowy) ...

Czy zdecydować się na VAT?

Podatek dochodowy jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych jak i prawnych. Inaczej jest z VAT-em. VAT dotyczy jedynie osób prowadzących działalność gospodarczą. W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma możliwość wyboru – być czy nie być VAT-owcem. Co w ogóle oznacza skrót? Jest to skrót od angielskiego wyrażenia Value Added Tax, czyli podatek od wartości dodanej, rozumianej jako zarobek, czyli marża w przypadku sprzedaży towarów lub wartość usługi. Jest to natychmiastowa i bezpośrednia danina od sprzedaży. Mimo, że to przedsiębiorca odprowadza vat do skarbu państwa, to płatnikiem całego podatku jest sam konsument. Jaki jest schemat działania podatku VAT? Jeżeli dany podmiot jest płatnikiem podatku VAT, wówczas do każdej sprzedaży dodaje wartość podatku należnego do urzędu skarbowego. Każdy rodzaj transakcji posiada odpowiednią stawkę, które są określone w ustawie. Niedozwolone jest stosowanie niższej niż przewidziana stawka podatku. Z drugiej strony przy zaku...

Potwierdzenie korekty - najważniejsze informacje

Zdarza się, że w dokumentach potwierdzających dokonanie transakcji odkryje się błąd, nabywca otrzyma rabat od kontrahenta albo dojdzie do reklamacji. Taką sytuację rzeczywistą należy skorygować w dokumentach za pomocą faktury korygującej. Korekta sporządzona i co dalej? Każda ze stron musi posiadać te same dane, w związku z tym po wystawieniu korekty należy przekazać ją kontrahentowi. Kiedy wymagane jest potwierdzenie? Kiedy dokument obniża podstawę opodatkowania i wysokość podatku należnego, wówczas przepisy nakazują posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej . Aby podatnik mógł zaksięgować daną fakturę, musi spełnić warunek z art. 29a, ust. 13 ustawy o VAT, który mówi "obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usł...