Przejdź do głównej zawartości

Jak otrzymać zasiłek chorobowy prowadząc działalność




Przedsiębiorca podczas choroby nie jest w stanie świadczyć usług. Ale czy w związku z tym musi martwić się o źródło utrzymania? Niekoniecznie. Jeśli podczas rejestracji zgłosił się do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, może otrzymać zasiłek z ZUS w trakcie choroby.

Czy zgłosić się do chorobowego?

Rejestrując działalność obowiązkowo należy opłacać składki ZUS. Jedyna dobrowolna składka to ubezpieczenie chorobowe. Dla nowych przedsiębiorców mogących skorzystać z preferencyjnych składek jest to kwota ok 15-16zł miesięcznie, natomiast dla pozostałych to ponad 65zł. Jeśli mamy problemy zdrowotne, to warto opłacać chorobowe. Wówczas podczas niedyspozycji zawsze można liczyć na zastrzyk gotówki.

Jak skorzystać z chorobowego

Pierwszym krokiem jest wizyta u lekarza, który potwierdza chorobę na formularzu ZUS ZLA, potocznie nazywanym L4. Bez tego druku nie można skorzystać z przywileju otrzymania „pensji” podczas choroby.
Po otrzymaniu dokumentu należy go dostarczyć do właściwego oddziału ZUS-u osobiście lub pocztowo. Do niego należy dołączyć swego rodzaju opis zwolnienia na druku ZUS Z-3b. Mamy na to 7 dni, każdy dzień spóźnienia to zmniejszony zasiłek chorobowy.

Na wypłatę świadczenia ZUS ma 30 dni od dnia dostarczenia kompletu dokumentów.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności i faktura MPP

Do niedawna mechanizm podzielonej płatności był dobrowolną formą regulowania należności. Od 1 listopada 2019 roku stał się obowiązkowy w kilku branżach. Można powiedzieć, że pojawił się również nowy typ dokumentu - faktura MPP. Dokonanie płatności z pominięciem split payment może skutkować poważnymi sankcjami finansowymi i dla sprzedawcy i dla nabywcy. W związku z tym podczas każdej transakcji obydwie strony powinny wykazać się czujnością. Obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności Split payment to bezgotówkowa metodą regulowania zobowiązań za nabyty towar lub usługę. Płatności dokonuje się poprzez formularz bankowy - komunikat przelewu. Rozdziela on płatność z faktury na dwa rachunki bankowe - kwotę netto na rachunek rozliczeniowy, kwotę VAT na rachunek VAT. Aby transakcja była zrealizowana zgodnie z zasadą podzielonej płatności: musi zachodzić pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w obustronnie profesjonalnym obrocie gospodarczym (klientem musi być podmiot biznesowy) ...

Czy zdecydować się na VAT?

Podatek dochodowy jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych jak i prawnych. Inaczej jest z VAT-em. VAT dotyczy jedynie osób prowadzących działalność gospodarczą. W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma możliwość wyboru – być czy nie być VAT-owcem. Co w ogóle oznacza skrót? Jest to skrót od angielskiego wyrażenia Value Added Tax, czyli podatek od wartości dodanej, rozumianej jako zarobek, czyli marża w przypadku sprzedaży towarów lub wartość usługi. Jest to natychmiastowa i bezpośrednia danina od sprzedaży. Mimo, że to przedsiębiorca odprowadza vat do skarbu państwa, to płatnikiem całego podatku jest sam konsument. Jaki jest schemat działania podatku VAT? Jeżeli dany podmiot jest płatnikiem podatku VAT, wówczas do każdej sprzedaży dodaje wartość podatku należnego do urzędu skarbowego. Każdy rodzaj transakcji posiada odpowiednią stawkę, które są określone w ustawie. Niedozwolone jest stosowanie niższej niż przewidziana stawka podatku. Z drugiej strony przy zaku...

Potwierdzenie korekty - najważniejsze informacje

Zdarza się, że w dokumentach potwierdzających dokonanie transakcji odkryje się błąd, nabywca otrzyma rabat od kontrahenta albo dojdzie do reklamacji. Taką sytuację rzeczywistą należy skorygować w dokumentach za pomocą faktury korygującej. Korekta sporządzona i co dalej? Każda ze stron musi posiadać te same dane, w związku z tym po wystawieniu korekty należy przekazać ją kontrahentowi. Kiedy wymagane jest potwierdzenie? Kiedy dokument obniża podstawę opodatkowania i wysokość podatku należnego, wówczas przepisy nakazują posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej . Aby podatnik mógł zaksięgować daną fakturę, musi spełnić warunek z art. 29a, ust. 13 ustawy o VAT, który mówi "obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usł...