Przejdź do głównej zawartości

Faktura za naprawę samochodu po kolizji

Kiedy odszkodowanie z samochodowej polisy OC i AC stanowi przychód podlegający opodatkowaniu?




Posiadając i używając samochód w firmie trzeba się liczyć również z ewentualnymi przykrymi niespodziankami, w tym także kolizjami. Aby pojazd mógł być dalej używany, należy go naprawić. O ile z warsztatem nie ma problemu, to już źródło finansowania naprawy ma znaczenie. I tu zaczyna się problem. Należy odpowiedzieć na pytanie kiedy pojawiają się przychody z odszkodowania, kiedy mamy do czynienia z kosztem, kiedy odliczać VAT i w jakiej wysokości? 


Odszkodowanie z ubezpieczenia OC



Jeżeli sprawcą kolizji lub wypadku była osoba trzecia, wówczas naprawy szkody pokrywane są z jaj ubezpieczenia OC. Rozliczenie takiej szkody może nastąpić bezgotówkowo i gotówkowo. 

  • BEZGOTÓWKOWO - Firma otrzymuje zawiadomienie o przyznaniu odszkodowania oraz w większości przypadków wskazuje miejsce, gdzie odbędzie się naprawa. Całkowicie wpłacona kwota na rzecz warsztatu samochodowego wykonującego naprawę przez ubezpieczyciela nie stanowi przychodów. 
  • GOTÓWKOWO - Przedsiębiorstwo dostaje zawiadomienie o przyznaniu odszkodowania a następnie całkowita oszacowana wartość zostaje wypłacona poszkodowanemu. Wówczas część odpowiadająca poniesionym kosztom naprawy samochodu nie stanowi przychodów. Natomiast niewykorzystaną część należy opodatkować.


Odszkodowanie z ubezpieczenia AC




Inaczej sytuacja wygląda, jeżeli samochód objęty jest AC. Wówczas cała kwota odszkodowania stanowi dla  podatnika opodatkowany przychód z działalności gospodarczej. Podatnik natomiast może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów stratę w środku trwałym w wysokości różnicy między wartością początkową samochodu, a sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych







Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności i faktura MPP

Do niedawna mechanizm podzielonej płatności był dobrowolną formą regulowania należności. Od 1 listopada 2019 roku stał się obowiązkowy w kilku branżach. Można powiedzieć, że pojawił się również nowy typ dokumentu - faktura MPP. Dokonanie płatności z pominięciem split payment może skutkować poważnymi sankcjami finansowymi i dla sprzedawcy i dla nabywcy. W związku z tym podczas każdej transakcji obydwie strony powinny wykazać się czujnością. Obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności Split payment to bezgotówkowa metodą regulowania zobowiązań za nabyty towar lub usługę. Płatności dokonuje się poprzez formularz bankowy - komunikat przelewu. Rozdziela on płatność z faktury na dwa rachunki bankowe - kwotę netto na rachunek rozliczeniowy, kwotę VAT na rachunek VAT. Aby transakcja była zrealizowana zgodnie z zasadą podzielonej płatności: musi zachodzić pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w obustronnie profesjonalnym obrocie gospodarczym (klientem musi być podmiot biznesowy) ...

Czy zdecydować się na VAT?

Podatek dochodowy jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych jak i prawnych. Inaczej jest z VAT-em. VAT dotyczy jedynie osób prowadzących działalność gospodarczą. W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma możliwość wyboru – być czy nie być VAT-owcem. Co w ogóle oznacza skrót? Jest to skrót od angielskiego wyrażenia Value Added Tax, czyli podatek od wartości dodanej, rozumianej jako zarobek, czyli marża w przypadku sprzedaży towarów lub wartość usługi. Jest to natychmiastowa i bezpośrednia danina od sprzedaży. Mimo, że to przedsiębiorca odprowadza vat do skarbu państwa, to płatnikiem całego podatku jest sam konsument. Jaki jest schemat działania podatku VAT? Jeżeli dany podmiot jest płatnikiem podatku VAT, wówczas do każdej sprzedaży dodaje wartość podatku należnego do urzędu skarbowego. Każdy rodzaj transakcji posiada odpowiednią stawkę, które są określone w ustawie. Niedozwolone jest stosowanie niższej niż przewidziana stawka podatku. Z drugiej strony przy zaku...

Potwierdzenie korekty - najważniejsze informacje

Zdarza się, że w dokumentach potwierdzających dokonanie transakcji odkryje się błąd, nabywca otrzyma rabat od kontrahenta albo dojdzie do reklamacji. Taką sytuację rzeczywistą należy skorygować w dokumentach za pomocą faktury korygującej. Korekta sporządzona i co dalej? Każda ze stron musi posiadać te same dane, w związku z tym po wystawieniu korekty należy przekazać ją kontrahentowi. Kiedy wymagane jest potwierdzenie? Kiedy dokument obniża podstawę opodatkowania i wysokość podatku należnego, wówczas przepisy nakazują posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej . Aby podatnik mógł zaksięgować daną fakturę, musi spełnić warunek z art. 29a, ust. 13 ustawy o VAT, który mówi "obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usł...