Przejdź do głównej zawartości

Krótki poradnik o odwrotnym obciążeniu





Odwrotne obciążenie w podatku VAT polega na przeniesieniu obowiązku rozliczenia podatku z dostawcy na nabywcę. Dotyczy ono coraz większej grupy czynnych podatników. A dodatkowo trwają prace zmierzające do objęcia odwrotnym obciążeniem nowych grup przedsiębiorców. Obecnie w załączniku numer 11 do ustawy o podatku od towarów i usług są wymienione towary, w stosunku do których stosuje się odwrotne obciążenie, ale w sytuacjach gdy

  • sprzedaż dostawcy nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku, 
  • nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, 
  • dostawa nie jest objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy 



Ustalone są także limity transakcyjne, w przypadku gdy przedmiotem dostawy jest elektronika, przenośne urządzenia, konsole do gier wideo i gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem, itp. Limit dotyczy minimalnej łącznej kwoty netto zamówionych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, wynoszącej 20 000 zł.

Jednolita gospodarczo transakcja ma miejsce wówczas, gdy obejmuje:

  1. umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów z załącznika nr 11 do ustawy o VAT, nawet jeżeli są one osobno dostarczane oraz wyszczególnione na różnych fakturach
  2. więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie elektroniką.




Faktura, która dokumentuje odwrotne obciążenie powinna zawierać wyrażenie "odwrotne obciążenie” i nie powinna zawierać danych dotyczących:

  • stawki podatku, 
  • sumy wartości sprzedaży netto, 
  • kwoty podatku. 



Dostawa towaru powoduje obowiązek podatkowy. W przypadku otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towaru, wówczas obowiązek podatkowy powstaje w stosunku do wysokości otrzymanej kwoty wraz z chwilą jej otrzymania.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności i faktura MPP

Do niedawna mechanizm podzielonej płatności był dobrowolną formą regulowania należności. Od 1 listopada 2019 roku stał się obowiązkowy w kilku branżach. Można powiedzieć, że pojawił się również nowy typ dokumentu - faktura MPP. Dokonanie płatności z pominięciem split payment może skutkować poważnymi sankcjami finansowymi i dla sprzedawcy i dla nabywcy. W związku z tym podczas każdej transakcji obydwie strony powinny wykazać się czujnością. Obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności Split payment to bezgotówkowa metodą regulowania zobowiązań za nabyty towar lub usługę. Płatności dokonuje się poprzez formularz bankowy - komunikat przelewu. Rozdziela on płatność z faktury na dwa rachunki bankowe - kwotę netto na rachunek rozliczeniowy, kwotę VAT na rachunek VAT. Aby transakcja była zrealizowana zgodnie z zasadą podzielonej płatności: musi zachodzić pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w obustronnie profesjonalnym obrocie gospodarczym (klientem musi być podmiot biznesowy) ...

Czy zdecydować się na VAT?

Podatek dochodowy jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych jak i prawnych. Inaczej jest z VAT-em. VAT dotyczy jedynie osób prowadzących działalność gospodarczą. W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma możliwość wyboru – być czy nie być VAT-owcem. Co w ogóle oznacza skrót? Jest to skrót od angielskiego wyrażenia Value Added Tax, czyli podatek od wartości dodanej, rozumianej jako zarobek, czyli marża w przypadku sprzedaży towarów lub wartość usługi. Jest to natychmiastowa i bezpośrednia danina od sprzedaży. Mimo, że to przedsiębiorca odprowadza vat do skarbu państwa, to płatnikiem całego podatku jest sam konsument. Jaki jest schemat działania podatku VAT? Jeżeli dany podmiot jest płatnikiem podatku VAT, wówczas do każdej sprzedaży dodaje wartość podatku należnego do urzędu skarbowego. Każdy rodzaj transakcji posiada odpowiednią stawkę, które są określone w ustawie. Niedozwolone jest stosowanie niższej niż przewidziana stawka podatku. Z drugiej strony przy zaku...

Potwierdzenie korekty - najważniejsze informacje

Zdarza się, że w dokumentach potwierdzających dokonanie transakcji odkryje się błąd, nabywca otrzyma rabat od kontrahenta albo dojdzie do reklamacji. Taką sytuację rzeczywistą należy skorygować w dokumentach za pomocą faktury korygującej. Korekta sporządzona i co dalej? Każda ze stron musi posiadać te same dane, w związku z tym po wystawieniu korekty należy przekazać ją kontrahentowi. Kiedy wymagane jest potwierdzenie? Kiedy dokument obniża podstawę opodatkowania i wysokość podatku należnego, wówczas przepisy nakazują posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej . Aby podatnik mógł zaksięgować daną fakturę, musi spełnić warunek z art. 29a, ust. 13 ustawy o VAT, który mówi "obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usł...