Przejdź do głównej zawartości

Korekta VAT 7


deklaracja VAT-7



W maju przedsiębiorca składa
  • korektę deklaracji VAT 7 za styczeń, w której wychodzi nadpłata
  • korektę deklaracji VAT 7 za marzec, w której wykazana jest mniejsza kwota do przeniesienia
  • deklaracja VAT 7 za kwiecień, w której wychodzi kwota do zapłaty
Czy podatnik może w maju zapłacić podatek należny w mniejszej wysokości o kwotę tej nadpłaty ze stycznia?



Jeśli podatnik znajdzie błąd w deklaracji VAT-7 to powinien ją niezwłocznie skorygować. Są pewne wyjątki, kiedy to ordynacja podatkowa zawiesza możliwość złożenia korekty. Uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania kontroli prowadzonej przez urząd skarbowy lub urząd kontroli skarbowej oraz gdy wobec podatnika toczy się postępowanie podatkowe za okres, za który zamierzał on złożyć korektę.



W przedstawionym przypadku stwierdzono nadpłatę w korekcie deklaracji VAT-7 za styczeń, w związku z tym w korekcie deklaracji za kolejny miesiąc wykazywana była kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Za kwiecień została wyliczona kwota podatku należnego do zapłaty, którą należy zapłacić we wskazanej wysokości. Jeśli podatnik zapłaci mniej, wówczas otrzyma wezwanie do zapłaty z urzędu skarbowego.



Są rozwiązania, które pozwolą zapłacić podatek VAT w mniejszej wysokości: 

  1. Do Urzędu Skarbowego należy napisać pismo o stwierdzenie nadpłaty podatku VAT za miesiąc styczeń oraz prośbę o przeksięgowanie tej kwoty na poczet zobowiązania za miesiąc kwiecień.
  2. Drugim sposobem jest sporządzenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty VAT za dany okres oraz jej przeksięgowanie ujęte w załączniku do korekty (ORD-ZU). Wówczas nie ma potrzeby przesyłania dodatkowego pisma.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności i faktura MPP

Do niedawna mechanizm podzielonej płatności był dobrowolną formą regulowania należności. Od 1 listopada 2019 roku stał się obowiązkowy w kilku branżach. Można powiedzieć, że pojawił się również nowy typ dokumentu - faktura MPP. Dokonanie płatności z pominięciem split payment może skutkować poważnymi sankcjami finansowymi i dla sprzedawcy i dla nabywcy. W związku z tym podczas każdej transakcji obydwie strony powinny wykazać się czujnością. Obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności Split payment to bezgotówkowa metodą regulowania zobowiązań za nabyty towar lub usługę. Płatności dokonuje się poprzez formularz bankowy - komunikat przelewu. Rozdziela on płatność z faktury na dwa rachunki bankowe - kwotę netto na rachunek rozliczeniowy, kwotę VAT na rachunek VAT. Aby transakcja była zrealizowana zgodnie z zasadą podzielonej płatności: musi zachodzić pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w obustronnie profesjonalnym obrocie gospodarczym (klientem musi być podmiot biznesowy) ...

Czy zdecydować się na VAT?

Podatek dochodowy jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych jak i prawnych. Inaczej jest z VAT-em. VAT dotyczy jedynie osób prowadzących działalność gospodarczą. W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma możliwość wyboru – być czy nie być VAT-owcem. Co w ogóle oznacza skrót? Jest to skrót od angielskiego wyrażenia Value Added Tax, czyli podatek od wartości dodanej, rozumianej jako zarobek, czyli marża w przypadku sprzedaży towarów lub wartość usługi. Jest to natychmiastowa i bezpośrednia danina od sprzedaży. Mimo, że to przedsiębiorca odprowadza vat do skarbu państwa, to płatnikiem całego podatku jest sam konsument. Jaki jest schemat działania podatku VAT? Jeżeli dany podmiot jest płatnikiem podatku VAT, wówczas do każdej sprzedaży dodaje wartość podatku należnego do urzędu skarbowego. Każdy rodzaj transakcji posiada odpowiednią stawkę, które są określone w ustawie. Niedozwolone jest stosowanie niższej niż przewidziana stawka podatku. Z drugiej strony przy zaku...

Potwierdzenie korekty - najważniejsze informacje

Zdarza się, że w dokumentach potwierdzających dokonanie transakcji odkryje się błąd, nabywca otrzyma rabat od kontrahenta albo dojdzie do reklamacji. Taką sytuację rzeczywistą należy skorygować w dokumentach za pomocą faktury korygującej. Korekta sporządzona i co dalej? Każda ze stron musi posiadać te same dane, w związku z tym po wystawieniu korekty należy przekazać ją kontrahentowi. Kiedy wymagane jest potwierdzenie? Kiedy dokument obniża podstawę opodatkowania i wysokość podatku należnego, wówczas przepisy nakazują posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej . Aby podatnik mógł zaksięgować daną fakturę, musi spełnić warunek z art. 29a, ust. 13 ustawy o VAT, który mówi "obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usł...