Przejdź do głównej zawartości

Przejęcie klienta w biurze rachunkowym


Fundacja bądź stowarzyszenie chce przenieść księgowość do nowego biura od początku roku. Poprzednie biuro rachunkowe robi problemy z wydaniem dokumentów za poprzednie lata, nie przekazuje też planu kont ani polityki rachunkowości. W bieżącym roku nie wykonano żadnego księgowania, a już kończy się pierwsze półrocze. Co można zrobić w takiej sytuacji?



Po co zmieniać księgową?


Jeżeli przedsiębiorca  ma podejrzenie, że jego obecne biuro rachunkowe prowadzi nierzetelnie księgowość lub ma problem z uzyskaniem informacji dotyczących stanu finansowego firmy albo brakuje zaangażowania pracownikom biura w optymalizację przychodów i doradztwa, najwyższy czas na zmianę.  Co więcej właściciel ma prawo zapoznawać się na bieżąco z dokumentacją i wynikami finansowymi. Jeśli napotyka na opór z drugiej strony, nie warto dłużej współpracować z tym biurem, gdyż nieobowiązkowy partner naraża biznes na straty i niepotrzebne kary w przypadku kontroli.


Najlepszy czas na zmianę?

Niewątpliwie najlepszym czasem na zmianę biura rachunkowego jest koniec okresu rozliczeniowego. Trzeba się liczyć z tym, że nowi księgowi potrzebują kilka dni, by zapoznać się z dokumentacją, sposobem prowadzenia księgowości, wprowadzenie zmian i aktualizacji polityki rachunkowości. Innymi słowy, by dostosować dokumenty pod własne praktyki. Dobre biuro rachunkowe powinno także przeprowadzić kontrolę w dokumentacji za poprzednie okresy rozliczeniowe i nanieść odpowiednie korekty. Przedsiębiorca powinien natomiast zadbać o odwołanie pełnomocnictw oraz o powiadomić Urząd Skarbowy o zmianie biura rachunkowego i miejscu przechowywania dokumentów na formularzu CEiDG.





Przekazanie dokumentacji


Biuro rachunkowe musi zwrócić oryginały wszystkich przekazanych dokumentów przez przedsiębiorcę, czyli:
  • faktury
  • rachunki
  • umowy
  • potwierdzenia zapłaty należności
  • wyciągi bankowe
  • wszystkie inne przekazane dokumenty

Biuro rachunkowe obowiązkowo przekazuje też wszystkie sporządzone w imieniu przedsiębiorcy dokumentów,  w szczególności:

  • księgi podatkowe
  • rejestry zakupu i sprzedaży
  • ewidencję faktur kosztowych i sprzedażowych
  • ewidencję środków trwałych oraz WNiP
  • ewidencję wyposażenia,
  • deklaracje rozliczeniowe  z ZUS
  • deklaracje podatkowe z US
  • dokumentację kadrową i płacową
  • ewidencję przebiegu pojazdów
  • inne ewidencje i dokumenty

Niektóre firmy nie robią problemu i przekazują wszystkie dokumenty następcy. Co w przypadku kiedy biuro nie chce wydać dokumentacji za poprzednie lata? Dokumenty są własnością firmy, nie mogą być przetrzymywane bezprawnie przez żadne biuro rachunkowe. Nawet jeśli umowa ma taki zapis że nie zostaną one wydane bez uregulowania należności to jest to nieważne. 
Wszystkie wydruki natomiast są własnością biura, nawet dzienniki jeśli biuro ma taką adnotację w umowie. Wiadomo, że bez obrotówki czy dzienników ciężko stwierdzić co znajduje się w księgach. Jednak w ustawie jest zapis, że księgi muszą być wydrukowane na koniec okresu. Wiec biuro rachunkowe powinno dać wydruki, choćby w pdfie.

Najlepszym wyjściem jest stworzyć nową politykę rachunkowości albo zaktualizować jeśli zostanie przekazana i plan kont. To jest sytuacja prawie idealna, ponieważ księgowi pracują swoim sposobem.

Jak przenieść salda jeśli zmienia się plan kont? 
Tu nie ma się nad czym zastanawiać. Jak przenosi się salda, to zmienia się tylko ewentualnie cyfrę i nazewnictwo. Wystarczy utworzyć nowy plan kont i dostosować do tego co było.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy zdecydować się na VAT?

Podatek dochodowy jest obowiązkowy i dotyczy zarówno osób fizycznych jak i prawnych. Inaczej jest z VAT-em. VAT dotyczy jedynie osób prowadzących działalność gospodarczą. W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma możliwość wyboru – być czy nie być VAT-owcem. Co w ogóle oznacza skrót? Jest to skrót od angielskiego wyrażenia Value Added Tax, czyli podatek od wartości dodanej, rozumianej jako zarobek, czyli marża w przypadku sprzedaży towarów lub wartość usługi. Jest to natychmiastowa i bezpośrednia danina od sprzedaży. Mimo, że to przedsiębiorca odprowadza vat do skarbu państwa, to płatnikiem całego podatku jest sam konsument. Jaki jest schemat działania podatku VAT? Jeżeli dany podmiot jest płatnikiem podatku VAT, wówczas do każdej sprzedaży dodaje wartość podatku należnego do urzędu skarbowego. Każdy rodzaj transakcji posiada odpowiednią stawkę, które są określone w ustawie. Niedozwolone jest stosowanie niższej niż przewidziana stawka podatku. Z drugiej strony przy zaku

Czy proforma jest podstawą zapisu księgowego?

Przedsiębiorca od każdej sprzedaży ma obowiązek naliczyć podatek VAT, na podstawie dokumentu sprzedaży. Pomimo że ustawa o vat wymienia dane, które powinna zawierać faktura, to wątpliwości wywołuje otrzymanie dokumentu niebędącego fakturą a posiadający wszelkie ustawowe elementy. Co to jest faktura pro-forma? Faktura pro-forma w znacznym stopniu przypomina zwykłą fakturę. Zawiera podobną treść, a poza tym różni się nazwą. Najczęściej stosuje się wyrażenie „pro-forma”. W ustawie o VAT ani w innych pomocniczych rozporządzeniach nie występuje definicja tego typu dokumentu, więc nie ma określonych elementów. Faktura pro-forma ma charakter informacyjny i określa jedynie szczegółowe dane dotyczące transakcji oraz kwotę przyszłej należności. Pełni funkcję wezwania do zapłaty, zaprezentowania oferty handlowej czy też propozycji ostatecznej faktury. Nie jest więc dokumentem księgowym, bo nie dokumentuje żadnego zdarzenia gospodarczego. W związku z tym